Magnus Beite er en norsk komponist, musikkprodusent og låtskriver med en svært imponerende CV. Han har blant annet skrevet filmmusikk til rundt 20 spillefilmer og TV-serier, komponert slagere for Jessica Simpson, Kelly Rowland og Mary J. Blige, og hatt en nummer en i USA og England med artisten Ne-Yo.
I disse dager er han i ferd med å sluttføre et stort byggeprosjekt på Lillehammer – en arkitektonisk perle der privatbolig og musikkstudio er bygget som en «L». Bygget kan minne om en moderne låve, med store flater av glass som avdekker en fantastisk utsikt over Mjøsa og Lillehammer by.
Musikkstudioet består av maskinrom, to kontrollrom, to mindre opptaksrom og et stort innspillingsrom på ca 80 m2. Dette innspillingsrommet er bygget med stor takhøyde og en etterklangstid på hele sekundet.
Med unntak av analog høyttalerkabling mellom forsterkere i maskinrom og høyttalere i kontrollrom, er all signalkabling gjort på CAT.
Hvert kontrollrom har en Mac Pro (trashbin) med Pro Tools HDX PCIe-kort i et Sonnet Thunderbolt-chassis, plassert i maskinrom. Fra disse går det DigiLink til 2 x 2 RedNet HD32R, som gir 64 kanaler Dante I/O til hvert av Pro Tools systemene. Skjermer, tastatur og mus går via KVM til kontrollrommene.
En av de store fordelene med lyd over nettverk, er at flere stasjoner kan dele de samme ressursene.
Fem stk RedNet MP8R (8-kanals fjernstyrbare mikrofonforsterkere) er montert i hvert sitt 2U RUFO APIS-rack, med spesialtilpasset utfresing for vifter og ventilasjon. Mikrofoninngangene er gjort tilgjengelig i frontpanelet, via RME DTOX XLR-paneler. Dette gir totalt 40 kanaler mikrofonforsterkning til kontrollrom 1 og 2.
16 stk RedNet AM2 sørger for foldback til musikere. Dette er bokser med stereo ut på linje og hodetelefon, som strømforsynes via PoE (Power over Ethernet). AM2 har også praktisk mikrofonstativfeste på undersiden, for å gjøre plasseringen enklere.
Hvert kontrollrom har sin egen RedNet A16R, for 16 linjer I/O til monitorer, talkback, inserts osv. Disse linjene er kun rutet til det respektive HDX-systemet.
Analog kontroll av studiomonitorer er løst med snedig signalgang. 5.1-kanalen hentes ut av den lokale RedNet A16R, til en SPL 2489 monitorcontroller. Herfra går signalet tilbake til samme A16R, før det hentes ut av en tilsvarende enhet i maskinrommet som sender linjene til forsterkersystemet.